Gode råd for hvordan å overleve eksamenstiden

Foto: Pexels

KÅSERI: Føler du på eksamensstresset? Vet du ikke hvordan du skal overleve eksamenstiden? Her får du et par gode råd fra en ekspert.

Ragnhild Løkling

Sublimertredaktør og skribent

ragnhild.lokling@katarsisuib.no



Eksamenstiden. Et ord som trigger en «fight-or-flight»-respons hos de fleste. Jeg har nettopp overlevd min første eksamensperiode på universitetet, og for dere som fortsatt har eksamener igjen, frykt ikke, jeg er her for å besvare alle deres spørsmål. Her har dere den eneste eksamensguiden som er verdt å lese, skrevet til dere fra en student som har overlevd ett semester, og derfor har uendelig med visdom å dele.

Fysisk aktivitet har man lenge visst at har en positiv effekt på konsentrasjon. Noe så lite som å gå en liten tur eller strekke litt på beina kan hjelpe masse. Man velger selvfølgelig selv hvilken treningsmetode man vil bruke, men min favoritt var absolutt å vandre hvileløst rundt i sirkler på rommet mitt.

Denne metoden er virkelig å anbefale ettersom den ikke bare holder kroppen i aktivitet og gir deg et fiffig sirkulært mønster i linoleumen, men det gir deg også mulighet til å filosofere og gruble litt over livet. For eksempel, likte jeg å fundere på om det ikke bare hadde vært enklere å flytte til Peru og begynne livet mitt på nytt som en alpakkabonde i fjellene. Men dette er bare én måte å gjøre det på, slå deg løs og vær kreativ!

Om ikke trening helt er din greie, ta det med ro! Jeg har flere råd på lur. Å sette seg små og store delmål med belønning når man oppnår dem, kan også hjelpe. Dette kan være en vanskelig teknikk å beherske, men øver du lenge nok kan du kanskje mestre den på lik linje som meg. Jeg trenger nemlig ikke lenger å ha nådd målet for å få belønning! Belønning uten å nå målet først, det er det bare ekspertene som klarer.

For min del foretrakk jeg å belønne meg selv med et par kilo godteri, og en iskaffe hvis jeg følte for å leve litt på kanten. Det som er så greit med en slik belønning er at du oppnår en flom av energi på kort tid. En slik energiboost gjør at man ikke lenger vet om skjelvingene man har i hendene kommer av stress eller energioverskuddet, noe som kan være en gøy liten ting å gjette på mens man leser.

Føler du deg ikke mindre stresset av all denne treningen og jobbingen, kan du rett og slett ha utbytte av å ta små pauser. Det er vist at så lite som en 10 minutters pause er alt som skal til for at man skal føle seg opplagt og klar til å jobbe igjen. Men, hvis en 10 minutters pause kan hjelpe så mye på motivasjonen og konsentrasjonen vår, tenk hvor mye en ukes pause kan hjelpe!

Etter å ha eksperimentert litt, må jeg si at jo lenger pause, jo mer nytte har man av den. Å ta en ukes pause rett før min siste eksamen, ga meg energi til å jobbe 16 timer i strekk med pensum dagen før prøven. Det hadde jeg aldri klart uten å ha samlet opp krefter og motivasjon i en uke! Noen kaller det kanskje et skippertak, jeg kaller det adrenalindrevet jobbing.

Så der har dere mine tre beste råd for hvordan å overleve eksamenstiden. Jeg ville gitt flere, men jeg har dessverre et fly til Peru å rekke. Unner meg selv en liten pause på et par år der borte som en belønning for overstått eksamenstid. Det er selvfølgelig helt tilfeldig at jeg flytter et sted uten internett rett før eksamensresultatene legges ut. Lykke til på alle eksamener fremover. Følger dere disse eksperttipsene kan jeg love dere at alle eksamener fremover vil gå helt strykende.

Annonse