Endelig ferie 2.0

Skribent

Illustratør

For noen dager siden lot jeg egen frustrasjon ta fullstendig over, og i retrospekt ser jeg at denne uforskammede klagingen kanskje ikke var helt heldig. Likevel sitter jeg fortsatt her som et spørsmålstegn, helt uvitende om hva som er så relativt med all denne tiden. I mangel på leserbrev og andre henvendelser, velger jeg derfor å forsøke å besvare mine egne spørsmål. Dersom dette skulle være av nytte for noen andre enn meg selv, ser jeg kun på dette som en hyggelig bonus. 

Så, hvordan kommer man seg gjennom en ferie som ikke synes å ha en ende? 

Saken fortsetter under annonsen

#1 – Skap struktur og prøv noe nytt 

Før noen kommer med pekefingeren vil jeg understreke at jeg er fullstendig klar over at poenget med ferie er å gi slipp på struktur. Skru av alarmen, la kopper og tallerkener flyte. Glem alle regler, bli herre over egen hverdag. Nå som eksamen ikke henger over oss som en mørk sky, er det ingen grenser for hvor mye avslapping man kan presse inn i løpet av en dag. For oss med et noe ambivalent forhold til ferie, kan det imidlertid bli for mye avslapping. Strukturen jeg sikter til er ikke at du skal opp og nikke før fuglene fiser og ha spikret opplegg fra morgen til kveld. Hva med en liten tur ut? Hva med å ikke sitte oppe og scrolle på TikTok til klokka fire hver natt, men begrense det til tre netter i uken? Som student, særlig i denne endeløse ferien (også kalt korona-pandemien), er kanskje eksamenslesingen vår eneste form for struktur. Hva gjør man så når til og med ferien skal ha ferie? Jeg mener ikke du skal lage din egne selvkomponerte eksamensperiode (dersom noen skulle finne på dette får de likevel all min respekt), men å skape en hverdag med innslag av meningsfulle oppgaver i en tilsynelatende meningsløs tid. Hvem vet, kanskje er du, eller kanskje er jeg, en mester på surdeigsbrød og vakker poesi? 

#2 – Tillat deg selv å slappe av

Jepp, dette er et direkte motsvar til punkt nummer en (som eneste forfatter ser jeg meg nødt til å ta ansvar når ting blir for dumt). Kjære vene, det er FERIE. Det er lov å slappe av. Du SKAL slappe av. Det er også lov å kjede seg. Du SKAL kjede deg. Det er litt av moroa, det. Det er noe vakkert ved å våkne opp og ikke vite hva dagen vil bringe. Det er noe poetisk i å skrive handleliste uten en minste ide om hva man skal ha til middag. La humla suse, sier de (igjen, hvem er disse menneskene?). Ja, skap struktur og hold på gode vaner, men når du slapper av, sørg i det minste for at skyldfølelse og dårlig samvittighet er ute av bildet. Eksamensperioden generere disse følelsene utmerket i seg selv, så la oss gjøre oss selv en tjeneste og levere dem inn sammen med besvarelsen. Restitusjon er jo tross alt halve jobben. Du har fullført en maraton, og jeg vet ikke med deg, men jeg har aldri hørt om noen mennesker (friske sådan) som løper flere maraton på rad. Kanskje vil det kunne lette på samvittigheten å sammenligne seg selv med en av disse maratonløperne. Det er FORVENTET at du ligger i fosterstilling. Noe annet ville vært bekymringsverdig, ja rett og slett helseskadelig.  

#3 – Les en bok

Tiden er kommet.

Sårene er leget.

Det er på tide med eksponeringsterapi: Du skal lese en bok.

Det vil bli smertefullt i starten. Det vil kunne bringe frem minner du så iherdig har forsøkt å fortrenge. Kanskje får du lyst til å løpe for livet, rømme fra en virkelighet som virker for utfordrende å stå i (jeg velger her å referere tilbake til punkt nummer 2: all fysisk aktivitet skjer fullt og helt på eget ansvar). Valg av bok vil være vesentlig. Her er det viktig å trå meget varsomt. Velger du feil, er det som å åpne alle sluser for underbevissthetens mørkeste demoner. Kriteriene er enkle: velger du bøker som ligner for mye på pensum, vil forsvarsmekanismene umiddelbart iverksettes. Jeg vil anbefale å bruke dine kroppslige reaksjoner som et slags intuitivt kompass. Vær nysgjerrig, vær åpen, og før noen lurifakser kommer meg i forkjøpet: å begynne med neste års pensum er å regne som et KRAFTIG tilbakefall, sånn fra et rent behandlingsmessig perspektiv.