Bokanmeldelse: Bli bedre kjent-boka

Dette innlegget er 3 år gammelt. Informasjon i innlegget kan være utdatert.

Nyhetsredaktør og debattredaktør

Med «Bedre kjent-boka» debuterer Kjersti Kvam i den litterære sfære, en leken og instruerende bok om hvordan en kan bli bedre kjent med de rundt seg og seg selv. Kvam har selverklært svart belte i sosiale settinger, og skal med denne boka hjelpe deg å legge kleine, overfladiske relasjoner i bakken.

Ved hjelp av 350 spørsmål, slipper du både å tråkke i salaten og bæsje på leggen når du støter på uunngåelige sosiale situasjoner. Spørsmålene er inndelt kategorisk etter situasjon og hvilken type menneske du må håndtere. Ingen liker jo avføring i salaten uansett. Jeg tror derfor det ikke finnes en bok med bedre timing, nå i disse gjenåpningstider.

«Bedre kjent-boka» har som hensikt å bli brukt litt som en ordbok for sosiale situasjoner. Du kan ha den med deg og dra den frem i tide og utide. Det er flust med situasjoner du kan bruke boka i. Blant annet ved middagsbordet, på lunsjrommet med kolleger, på flyet til Kreta eller med fremmede på Bergensbanen. Så lenge det finnes en noenlunde lett og ledig sosial situasjon, har Kvam solide forslag til samtaleemner som kan føre dere nærmere.

Kvam virker opptatt av å ha en noenlunde vitenskapelig tilnærming til «bli bedre kjent»-konseptet. Hun krydrer sine egne personlige anekdoter med noen utvalgte psykologers meninger om viktigheten av å ha gode relasjoner til hverdagsmenneskene sine. Hun gir psykologene mye plass, og det blir åpenbart for leser hvor viktig denne boka kan være i Prosjekt Mer Sosial! Sånn sett bygger hun opp et argument for hvorfor du skal lese akkurat denne boka.

Det merkverdige med denne boka er at Kvam klarer å illustrere hverdagssituasjoner og hvordan vi forholder oss til disse på en overraskende nøyaktig måte. Etter å ha marinert bokas innhold i valnøtten, ser jeg en samfunnskritisk vinkling i denne boka. Den gir et annet blikk på våre hverdagslige sosiale normer, og argumenterer for at vi, i norsk kultur, går glipp av hverandre hver bidige dag. Det at vi snakker om været, takker for maten og klager over lokale myndigheters manglende evne til å tette det ene hullet i veien på vei til jobb, gjør at vi ikke blir kjent med hverandre. Ifølge Kvam, og psykologene, er det mye å hente for vår psykiske velvære å bli bedre kjent med hverdagsmenneskene våre.

Til tross for mange overraskende positive vinklinger med boka, er den ikke perfekt. For det første bør den tas med for å kunne brukes. Det er en liten bok, men den får ikke plass i lomma di akkurat. For det andre må personene du vil bli bedre kjent med, også ha lyst til å bli bedre kjent med deg. Det er ikke nødvendigvis alle som har energi eller lyst til å bli bedre kjent med deg, til tross for at dere deler åpent kontorlandskap og lunsjrom. Det er smertelig åpenbart at Kvam er ekstrovert. For enkelte kan det bare være irriterende å måtte bli kjent med alle. Til slutt krever boka en viss intuitiv forståelse av sosiale settinger. Du kan fort ende opp med å bli den personen som drar frem boka når ingen andre vil. Litt som han som skrur ned musikken og drar frem gitaren på nach. Det blir fort litt mye.